Tiramisu

Tiramisu6

Buongiorno, come stai? Zijn jullie ook zo toe aan de zomer? Ik ben echt toe aan lekker op vakantie gaan en de hele dag buiten in het zonnetje te kunnen zitten. Ook al heb ik dan nou wel 2 weekjes vakantie (HEERLIJK!), het mooie weer mag er wel weer bij komen van mij. Om toch lekker in de zomerse, vakantie sferen te komen had ik vorig weekend een lekkere tiramisu gemaakt! Dat was iets dat ik al een tijd lang uit proberen wou. Bij een vriendin had ik het een jaar geleden gegeten, en beseft dat het echt heerlijk is. Het is dan niet het gezondste toetje, maar wel oh zo lekker! Lekkere lange vingers met de romige crème erbij, en om het af te maken de zachte smaak van koffie. Ik krijg er nu spontaan weer zin in!

tiramisu1

Wat heb je nodig?
Het gerecht is voor ongeveer 4 personen. Zorg dus dat je een bakje hebt waar de lange vingers in passen. Ik had een kleinere ovenschaal gebruikt. Maar het kan van alles zijn.

  • 125 ml slagroom
  • 40 g witte basterdsuiker
  • 2 eidooiers
  • 250 g mascarpone
  • 2 el koffielikeur
  • Kopje sterke koude koffie/espresso
  • 125 g lange vingers
  • Cacao poeder

tiramisu2

Bereiding:
Klop in een kom de slagroom met 1 el suiker bijna stijf. Klop daarna in een andere kom de 2 eidooiers met de basterdsuiker ongeveer 5 minuten tot een romig mengsel. Roer de mascarpone door het eidooiermengsel met een spatel/lepel. Roer daarna rustig, de slagroom erdoorheen zo dat een luchtig mengsel ontstaat.

tiramisu4

Doe de koffie samen met de koffielikeur in een ondiep schaaltje waar de lange  vingers in passen. Dip ongeveer de helft van de lange vingers een voor een in het koffiemengsel, en leg ze vervolgens op de bodem van de schaal met de koffiekant naar boven. Vervolgens de helft van het slagroommengsel over de lange vingers smeren. Herhaal dit zelfde nog een keer. Weer een keer lange vingers en dan als laatste nog een laag van het slagroommengsel. Zorg dat de bovenkant mooi gladgestreken is. Laat de tiramisu minstens 1 uur in de koelkast opstijven. Voor het eten nog bestrooien met cacaopoeder door een zeefje of met een cacaostrooier. Dan heb je een heerlijk Italiaans toetje op tafel staan: bon appetit!

tiramisu5

 

2 thoughts on “Tiramisu

Geef een reactie

