Mama’s appeltaart

appeltaart-7

Lang zal ze leven, lang zal ze leven! Hieperdepiep hoeraaaa. Mijn lieve mama is vandaag jarig, dus het is hier een en al gezelligheid bij ons thuis! De slingers hangen door de kamer heen, de cadeautjes staan op het kastje en natuurlijk niet te vergeten: de heerlijke appeltaart van mijn mama.

IMG_1046(klik voor een vergroting)

appeltaart-1

Nou eigenlijk is het originele recept niet van mijn moeder, maar van de tante van mijn moeder. Je moet deze taart zien als de taart die bij ieder feest bij ons thuis op tafel staat. Iedereen vind hem verrukkelijk! Hij staat dan ook in het oude, speciale kookboek.  En nu is aan mij de taak, om het recept te delen met de rest van Nederland!

appeltaart-2

Wat heb je nodig?
De inhoud:

  • 5 grote appels (goudrenetten)
  • Kaneel
  • Suiker
  • Paneermeel/ gebrokkelde beschuit

Voor het deeg:

  • 250 gr zelfrijzend bakmeel
  • 180 gr witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 125 gr bakboter in stukjes
  • half eiappeltaart-3

Bereiding:
Snijd de appels in schijfjes en mix dit samen met kaneel en suiker, zodat ze heerlijk zijn. Verwarm de oven voor op 175 graden. Voor het deeg doe je alle ingrediënten in een grote kom en kneed dan alles met je handen tot een bol. Vorm het bakblik in met wat boter. Bekleed de bodem en de zijkanten met een deel van het deeg, zorg dat je genoeg over houd voor het “dekseltje”. Strooi er dan de paneermeel of beschuit over heen. De appeltjes met kaneel en suiker kunnen er nu gelijkmatig overheen. Dan net als op de foto’s er 4 lijntjes over heen leggen, en zacht aandrukken. Eventueel de zijkanten van de taart ook nog naar beneden duwen als hij er boven uit komt. Bestrijk de lijntjes met wat water en strooi er nog wat suiker overheen. Nu in de voorverwarmde oven 1 uur lang afbakken.appeltaart-4En ik zou zeggen: Geniet van het recept van mama’s appeltaart!

appeltaart-5

appeltaart-6

9 thoughts on “Mama’s appeltaart

  1. Hey Noor, wat een leuke site heb je, wat bak je enthousiast! Vandaag ga ik appeltaart bakken en omdat ik die appeltaart van Monique nog heel goed kan herinneren van vroeger – super lekker, ga ik die dus maken. Zelfrijzend bakmeel heb ik niet in huis, dus dat ga ik dan zelf maken in een combinatie van bloem, bakpoeder en zout (vond ik op een andere site). Lieve groet uit Den Bosch! – Raymond

    1. Hee Raymond! Dankjewel! Wat leuk dat je een berichtje stuurd. Succes met het bakken van mama’s appeltaart! Je mag wel een stukje opsturen hoor. Hoop dat de appeltaart die net zo smaakt als die van me moeder. Je krijgt de groetjes van mijn ouders! Liefs Noor

Geef een reactie

