Speculaasjes

speculaas-1

Hierin Duitsland kennen ze wel speculaas koekjes, maar die zijn echt niet het zelfde als in Nederland. En laten ik en mijn zusje nou  net onwijs veel zin hebben in echte Hollandse speculaasjes! Bij het programma Heel Holland Bakt, had een van de kandidaten een keer heerlijke speculaas koekjes gemaakt! Althans, ze zagen er op de tv heerlijk uit! Dus ik ging het recept opzoeken op hun site. Bleek dat je voor het recept maar liefs 12 ingrediënten nodig had… Dat was voor mij een beeeeetje te veel van het goede, dus ging ik voor makkelijk! En ze smaakten toch ook heel erg lekker, ook al zagen ze er niet uit als Hollandse speculaas koekjes.

speculaas

Wat heb je nodig?

  • 250 gram bloem + extra
  • 100 gram boter
  • 150 gram bruine basterdsuiker
  • 20 gram speculaaskruiden
  • 50 ml water
  • Snufje zout

Bereiding:
Kneed met de mixer met deeghaken de boter en basterdsuiker goed door elkaar. Voeg daarna de andere ingrediënten toe en mix het tot een grote bol. Doe de bol met een plastic folie voor een half uurtje in de koelkast.

speculaas-2

Verwarm de oven voor op 170 graden, en bekleed een bakplaat met bakpapier. Nu kun je de vormpjes gaan uitsteken. Ik heb echte speculaas vormpjes gebruikt, maar voor wie die niet heeft kan natuurlijk ook gewoon andere koek vormpjes gebruiken. Bestrooi je vormpje/tafel met bloem en druk er voorzichtig een bolletje deeg in. Zorg dat hij niet te dik word.  Probeer hem er uit te halen zonder dat hij breekt.  (De eerste keer was bij mij mislukt omdat het bloem niet in het vormpje bleef pakken, daarna gaat het prima). Doe dit met al het deeg, ik had ongeveer 40 koekjes. Leg ze op het bakpapier en bak ze in ongeveer 25 minuten, de randjes moeten een beetje bruin worden.

Laat ze afkoelen op een rooster, en ze zijn klaar om opgegeten te worden. Trouwens, had ik al gezegd dat ze bij ons binnen een paar uurtjes op waren… oeps… Te lekker dus om van af te blijven!

speculaas-3

Geef een reactie

