Schwarzwälder Kirschtorte

schwarz2

Ik heb tijd! Eindelijk! Na een drukke periode van toetsen kan ik weer bloggen, want ik heb vakantie! Op dit moment zit ik in de keuken van een studenten huis in Amsterdam. Mijn zus woont hier, waardoor ik een tijdje langs kon komen. We hebben al veel leuke dingetjes gedaan, een verse mama appeltaart komt zo de oven uit. Maarrrrr dat is niet het recept waarvoor ik aan het typen ben. Een tijdje terug heb ik voor visite in Duitsland een typisch Duitse schwarzwälder kirschtorte gemaakt.

De taart was echt een plaatje om te zien! Ik was dan ook heel erg trots toen hij af was. Vroeger had ik namelijk een keer probeert de zelfde taart te maken, maar met een ander recept. Dat was een echte flop geworden. Toch is het me dit keer eindelijk gelukt! Iets anders lekkers heb ik ook al gemaakt waarover ik snel hoop te typen! Maar voorlopig, ga ik eerst nog verder genieten van mijn rust en vakantie. Hier het lekkere recept:

schwarz4

Wat heb je nodig?

Voor de cake:

  • 5 eieren
  • 175 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 170 gram witmeel
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 40 gram cacaopoeder
  • Kaneelpoeder

Voor de vulling:

  • 800 gram slagroom
  • 4 blaadjes gelatine
  • 40 gram poedersuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • kirsch
  • 2 potten kersen (+ extra  voor versiering)
  • Chocolade vlokken

schwarz6

Bereiding:
Het recept is niet heel makkelijk, dus je moet goed opletten wat je leest. Verwarm de oven voor op 180 graden.  Vet een bakvorm van 24 cm in met boter.  Sla in een grote kom de 5 eieren  schuimig in ongeveer 1 minuutje. Voeg dan de suiker en vanille suiker toe aan de eieren en klop ongeveer 2 minuten verder door.  Vervolgens gaan de overige ingrediënten voor de cake erbij en klop je het nog kort op de laagste stand door elkaar. Giet het beslag in de vorm en bak de cake ongeveer 25 tot 30 minuten op 180 graden.

schwarz3

Als hij klaar is haal je hem na een tijdje uit de vorm en laatje hem goed afkoelen. Snijd hem dan in 3 gelijke plakken. Klop de slagroom half stijf. Leg de gelatine volgens de verpakking in een bakje met water. Als ze zachter zijn verwarm je ze in een pannetje op het vuur. Wanneer ze opgelost zijn, roer je ongeveer 3 eetlepels van de dunnere slagroom erdoorheen. Giet dit, samen met de poedersuiker en vanillesuiker, in de slagroom. Klop het dan helemaal stijf.

schwarz1

De taart is een laagjes taart. Je begint dus met een bodem van de chocolade cake. Besprenkel  de cake met wat kirsch. Leg de helft van de kersen in een rondje op deze laag, hou aan de zijkant wat ruimte over. Om de kersen heen smeer je dan een deel van de slagroom. Druk er vervolgens licht de tweede cake laag op. Herhaal de kersen en slagroom laag. De laatste laag cake er ook weer zachtjes op duwen. Smeer de bovenkant (en zijkant voor de liefhebber) van de taart in met de overgebleven slagroom. Spuit er eventueel nog toefjes op en versier die dan met een kersje. Wat chocolade vlokken om de taart af te maken. Laat hem een paar uur in de koelkast opstijven. En klaar is de taart! Dus ik zeg: Guten appetit!

schwarz5

12 thoughts on “Schwarzwälder Kirschtorte

  1. Hoi. Wat een mooie taart! Ik ga deze ook eens een keer proberen. Heb je een tip wat je i.p.v. Kirsch kan gebruiken? Iets zonder alcohol? Gr. Marjan

    1. Haai Marjan,
      Mooi is hij hé! Zeker de moeite waard om te proberen!
      In principe zou je de Kirsch helemaal weg kunnen laten, dan heet de taart alleen niet meer Schwarzwälder Kirschtaart haha!
      Veel bakplezier!

      1. Ik studeer in Hamburg sinds Augustus maar ben afkomstig uit België.. En mijn nieuwe hobby is bakken geworden. Zeer mooie blog trouwens!

      2. Aaah Hamburg! Dat is ook gaaf!
        En bakken is en blijft natuurlijk altijd leuk.
        Bedankt voor je lieve reacties, en ik ben blij dat mijn blog je bevalt 🙂

Geef een reactie

