Cranberry Cake

cranberry-cake-1

Hoera! Vanmorgen werd ik wakker met het leuke bericht dat ik met mijn blog een award gewonnen heb: de Liebster award. Ik had er nog nooit iets over gehoord, maar altijd leuk om zoiets in ontvangst te mogen nemen. Het is een doorgeef award voor (kleine) blogs, uitgereikt door andere blogs. Ik kreeg de Liebster award van “Kokkimmetje”. Thanksss a lot 🙂

liebsterblogaward

Met deze award krijg ik er ook nog een opdracht bij om op de volgende 11 vragen te antwoorden, dus bij deze.

  1. Waarom ben je je blog begonnen?
    Nou eigenlijk is dat niet zo’n hele moeilijke vraag. Toen ik naar Duitsland verhuisd was. Had ik veel tijd over. Ik had nog niet echt mijn plekje gevonden en verveelde me dus wezenloos. Ik ging uit verveling bakken. Dat heb ik altijd al een leuke hobby gevonden, ook al loopt hij nu misschien een beetje uit de hand… Maar door het ontwikkelen van deze hobby ontstond ook de lust om mijn lekkere dingen te delen met andere. Vandaar deze blog!
  2. Van wie heb je leren koken?
    Van mijn lieve mama! Zij helpt mij nog steeds dagelijks heel erg bij het maken van lekkere creaties. Haar recepten komen ook regelmatig voor bij.
  3. Wat vind je belangrijk bij het maken van een nieuwe blogpost?
    Ik vind heel belangrijk dat het een persoonlijke blogpost is. Dat er niet alleen een recept in staat, maar ook bijvoorbeeld hoe ik er aan kom of waarom ik het gebakken heb.
  4. Wat is je lievelingsgerecht?
    That is a very good question! Ik hou heel erg van taart natuurlijk, maar je kan mij ook erg blij maken met een lekker gebakken stukje vis.
  5. Kijk je wel eens stiekem in het boodschappenkarretje van een ander? En zo ja, wat denk je dan?
    HAHA OEPS, betrapt? Dat doe ik regelmatig. Uit pure nieuwsgierigheid vind ik het altijd leuk om te zien wat andere mensen eten. Soms krijg ik er ook wel eens ideeën door, en pak dan snel dat product ook om in mijn karretje te leggen.
  6. Wat is je favoriete kookboek?
    De Allerhande! Ook al is het dan niet echt een boek… Ik haal er wel het meeste inspiratie van alles uit, ik heb er dan ook staaaaapels van!
  7. Hoe omschrijf je jouw eetgewoonten?
    Toch wel heel gezond, maar genieten op zijn tijd mag altijd!
  8. Wat mis je nog in de keuken?
    Een vaatwasser! Om al mijn zooi na het bakken af te wassen.
  9. Van welke kooktip heb je het meeste profijt gehad?
    De Au-bain-marie techniek. Vroeger als kleinkind heb ik regelmatig chocola laten aanbranden in de pan of in de magnetron. Maar na deze truc is het chocolade smelten nooit meer mislukt!
  10. Zoet of hartig?
    Absoluut zoet! Bijna alles wat zoet is gaat erbij mij wel in.
  11. Hoe ziet jou ideale 3-gangen menu eruit?
    Moeilijke vraag. Als voorgerecht heb ik als liefste iets vissigs, een garnalen/krab cocktail of gebakken scampi’s, maar iets echt culinairs vind ik ook vaak aantrekkelijk. Als hoofdgerecht eet ik het liefst een goed stuk gebakken vis. Maar als ik echte trek heb, dan het liefst een bord vol met verschillende soorten vlees! En als toetje, tsjaa dat blijft altijd moeilijk voor mij. Toetjes kan ik nooit kiezen, dus het beste is voor mij, een grand-dessert.

cranberry-cake-6

Zelf mag ik nu ook 5 bloggers de Liebster award uitreiken. De blogs die ik het geweldigst vind zijn geworden:

Jude’s Diner
Cakeje Van Eigen Deeg
Focus on Foodies
Chris Kookt
Making really good food

Jullie ook gefeliciteerd met het halen van dit award! Ik hoop dat jullie er net als ik van genieten 🙂

cranberry-cake-5

Maarrrrr,
Nu heb ik genoeg geluld over Liebster awards. Het is natuurlijk wel een reden om een feestje te geven met een stukje taart, maar eerlijk gezegd had ik de cake anders ook gebakken. Want ik heb namelijk vandaag een heerlijke Cranberry-Cake gemaakt! Het was voor mij alweer een lange tijd geleden, dat ik echt weer iets origineels gebakken had. Dus het werd tijd! Met dit als heerlijk resultaat. Mijn moeder had van de week cranberries meegenomen uit de winkel. Ik had er nog nooit iets mee gebakken. Maar eens moet  de eerste keer zijn, en het resultaat is geslaagd!

cranberry-cake-4

Wat heb je nodig?

  • 250 gram bloem
  • 150 gram suiker
  • 1 etlp bak poeder
  • Snufje zout
  • Schil van een sinaasappel
  • Sap van een sinaasappel
  • 2 eieren
  • 90 gram boter (+ extra)
  • 125 gram cranberries
  • 100 gram walnoten in stukken
  • (eventueel witte chocolade)

cranberry-cake-2

Bereiding:
Nadat ik de oven op 175 graden had ingesteld, ben ik alles al gaan afwegen en heb ik dat in aparte bakjes gedaan. Gewoon om het lekker makkelijk te maken. Zorg dat je het bakblik goed insmeert met boter. Doe dan de bloem, suiker, bak poeder, zout en sinaasappelschillen in een bak. Roer het kort doorelkaar heen. Voeg dan één voor één de natte ingrediënten toe. Mix eerst de eieren, dan de in magnetron gesmolte boter, en als laatst het sinaasappelsap erdoor. Als alles goed vermengt is roer je er met een lepel de cranberries en walnoten door. Giet het beslag over in de bakvorm. Tijd om te bakken, in het midden van de oven, ongeveer 50 minuten lang. Als hij gaar is de cake een kwartier laten afkoelen, de zijkanten los snijden en omkiepen maar! Eventueel kun je nog witte chocolade au-bain-marie smelten en dit er overheen gieten.  Leuk om als finishing-touch  nog walnoten en cranberries er bovenop te leggen. Lekker na een lange dag in de kou!

cranberry-cake

cranberry-cake-1

6 thoughts on “Cranberry Cake

Geef een reactie

