Spelt Oliebollen

oliebollen-1

Ja, Ja, de laatste uurtjes van dit jaar gaan weer voorbij.  Over een aantal uren is het oud en nieuw! Een nieuw begin, en een nieuwe start van het jaar voor iedereen.  Het aftellen kan gaan beginnen tot de klok 12 uur slaat. De champagne wordt geopend en het vuurwerk wordt aangestoken.  Een nacht van genieten gaat komen. Maar wat is deze dag zonder de traditionele Hollandse Oliebollen?!

oliebollen-7

Voor mij is het nieuwe jaar, het kunnen beginnen met een schone lei. Ik ga mijn goede voornemens dit jaar maar wel eens uit laten komen! En natuurlijk ga ik in het nieuwe jaar nog meer lekkere dingentjes bakken waarvan jullie ook kunnen gaan genieten! Dus bij deze: frohes neues Jahr

oliebollen-5

Nu we nog een hele dag hebben voor de klok 12 uur tikt. Is er nog genoeg tijd om lekker zelf verse oliebollen te bakken. En om het jaar toch nog iets gezonder te eindigen, heb ik dit keer spelt oliebollen gebakken, in plaats van met witmeel.

oliebollen-4

Wat heb je nodig?

  • 500 ml melk (op kamertemperatuur)
  • 1 ei
  • 500 gram speltbloem
  • 2 tl zout
  • 2 zakjes gedroogde gist.
  • Eventueel  een appel in kleine stukjes of gewelde rozijnen/krenten
  • Poedersuiker

Verder

  • IJs bolletjes tang / 2 eetlepels
  • Frituurpan of een pan met (kokos)olie
  • Spatel (of iets anders om ze ermee uit te halen)
  • Keukenrol

oliebollen-3

Bereiding:
Zorg ervoor dat de melk al een half uurtje uit de koelkast is zodat hij lauw geworden is. Wil je er rozijnen/krenten in doen, laat die dan ook al 10 minuten wellen, en droog ze af. Doe de speltbloem, zout en gist  even door elkaar roeren in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden van de speltbloem, en giet daar één losgeklopt ei in. Roer het erdoor, terwijl je langzaam aan de melk erbij giet. Roer ongeveer 5 minuten zodat het glad wordt.  Voeg nog eventueel aan het einde de rozijnen/krenten of appel erdoor. Dek de kom af met een vochtige theedoek en laat het op een warme plek sowieso anderhalf uur staan. Roer het beslag niet meer door.

oliebollen-2

Verwarm de frituurpan voor op 175 graden. Leg in een schaal een aantal keukenrolpapiertjes. Schep nu met de ijstang of de lepels het beslag uit de kom, en schep dit in de frituurpan. Er kunnen ongeveer 4/5 te gelijk in de pan. Bak ze in ongeveer 5 minuten goudbruin, vergeet ze niet te draaien. Schep ze met de spatel  eruit en laat uitlekken in de schaal met het keukenpapier. Serveer ze in een mooie schaal met lekker veel poedersuiker erop. Warm ook nog heel erg lekker!

Gelukkig nieuwjaar!

oliebollen-1

4 thoughts on “Spelt Oliebollen

  1. Dag,

    Het nieuwe jaar al weer een flink eind op weg, ga ik nog eens even reageren op jouw oliebollen! Alhoewel: waarom alleen met oud&nieuw die bollen? Ik bak ze ook in de zomer hoor. En een dringen dat het dan is!

    Ik was alleen benieuwd naar:
    1. Waarom speltbloem? Of was dat voor de lol? (Spelt-oliebollen maakt toch dat menigeen denkt….Uhhh zou ik dat wel doen? Of: stekelig het oude jaar uit 😉
    2. En: hoe was de smaak? Anders dan met gewone bloem? De consistentie van de bol steviger, of juist niet.

    Ik ben erg benieuwd!

    Jouw bericht maakt hongerig en waarom ook niet: ik ga nu appelflappen bakken. Met een glaasje champie erbij. Eigenlijk is het alle dagen oud&nieuw, want iedere dag begint weer een nieuw jaar!

    Groet!
    Prakkie
    http://prakkie.wordpress.com/

    1. hoihoi,
      Jaaa, we zitten alweer een tijdje in 2014, maar het is nooit te laat om ergens op te reageren hoor!
      Oliebollen horen natuurlijk wel een beetje bij oud en nieuw hé. Maar in de zomer zou ik ze ook wel lussen hoor! Daarom ben ik ook zo blij met de duitse variant ervan, die je hier het hele jaar door kunt kopen!

      Maar even als reactie op je vraagjes:
      Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met speltbloem, aangezien het net iets gezonderder is als witmeel. Natuurlijk zijn oliebollen, alles behalve gezond, maar toch was ik nieuwsgierig! De smaak was ook echt goed! Mijn zusje had niet eens door gehad dat het met speltbloem was. Ze waren wel iets vullender, maar dat vind ik zelf wel prettig.

      Zijn de appelflappen gelukt??
      Mooi gezegd trouwens; iedere dag begint weer een nieuw jaar. Die ga ik erin houden!

      Groetjes Noor

  2. hallo ik heb goed nieuws ik wil graag een uitgiften met oliebollen en pannenkoeken beginnen dan kan je ze het hele jaar eten ! en ik ga ook dit recept uitproberen kom gezellig een keer proeven groetje anita

Geef een reactie

