Aalbessen Cheesecake

ac-11

Vakantie, vakantie, vakantie! Ja ja, ik heb 2 heerlijke weken “herfst”vakantie, maar van die herfst is nu weinig te merken. Ik zit nou lekker op het balkon in het warme zonnetje met een glas ijskoud water. Vandaag mag ik nog lekker uitrusten voor morgen. Dan ga ik namelijk voor het eerst in mijn leven proberen om 10 km te lopen! (Goeeed bezig!) Dit ga ik in Breda doen bij de zogenoemde singelloop.

ac-1

In mijn volgende tekst zal ik jullie dan ook vertellen hoe het gegaan is, maar eerst, veel belangrijker, de Aalbessen Cheesecake! De beste taart om iemand mee te verwennen! Ook al duurt het eventjes voor dat je hem kan serveren, smaken zal hij zeker!

ac-2

Wat heb je nodig? (voor een springvorm van 26 cm)

Cake

  • 300 gram bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 140 gram suiker
  • Snufje zout
  • 140 gram boter (op kamertemperatuur + in stukjes + extra voor invetten)
  • 2 eieren

ac-3

Cheese

  • 3 eigeel
  • 1 ei
  • 100 gram suiker
  • 1 etl citroensap
  • 250 ml melk
  • 500 gram magere kwark
  • 150 gram boter
  • 1 pakje Dr. Oetker vanille pudding

ac-4

Eiwitschuim

  • 3 eiwitten
  • Snufje zout
  • 50 gram suiker
  • 250 gram aalbessen

ac-5

Bereiding:
De taart bestaat dus in principe uit 3 lagen. We beginnen met de cake laag. Kneed hiervoor alle ingrediënten voor de cake met deeghaken door elkaar, zodat het een deeg wordt. Wikkel het in plastikfolie en laat 30 minuten in de koelkast rusten.

ac-6

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet het bakblik in met bakboter. Smelt de boter in de magnetron of in een pannetje, maar laat het niet bruin worden. Mix nu voor de pudding/cheeselaag de 3 eigelen, het ei, suiker en citroensap doorelkaar 4 minuten lang.  Voeg de boter, kwark, melk en vanille pudding poeder er één voor één aan toe.

ac-7

Haal het deeg van de cake uit de koelkast en duw dat gelijkmatig in het bakblik. Giet hier overheen het andere mengsel, eventueel nog uitsmeren. Bak hem nu in de oven voor 45 minuten.

ac-8

Ondertussen kun je beginnen met de 3e laag. Haal de aalbessen van de stokjes en spoel ze kort af. Sla de eiwitten nu half stijf met de zout, zorg ervoor dat de kom die je gebruikt heel erg schoon is! Voeg hier dan langzaam de suiker aan toe en sla helemaal stijf.

ac-10

Als de taart 45 minuten in de oven heeft gestaan haal je hem er kort uit. Strijk het eiwit er voorzichtig overheen. Strooi de aalbessen gelijkmatig over de taart. Bak de taart nu nog ongeveer 15 minuten verder, zodat zich het eiwit verkleurt.  Laat hem dan op kamertemperatuur komen en zet dan nog zeker 2 uur in de koelkast om op te laten stijven. Bestuif met poedersuiker en je hemelse taart is klaar!

ac-9

11 thoughts on “Aalbessen Cheesecake

      1. Hij rijst nooit hij blijf altijd zo laag ik snap er niks meer van heb jij nog tips wat je beter kan doen .Gr angelique

      2. Dat zou goed mogelijk kunnen zijn! Misschien kan het ook te maken hebben met hoelang je de eieren klopt?? Volgende keer misschien de taart wat langer in de oven zitten? Of langer in de koelkast?? Moeilijk te zeggen 🙂

  1. Lijkt me heerlijk, Ik ga het recept bewaren maar zou ik ipv bessen ook kersen ( uit een glas ) ofzo kunnen gebruiken? Ze zijn hier niet zo dol op aalbessen. Alvast bedankt voor al je lekkere recepten

Geef een reactie

