Apfelstrudel 2

apfelstrudel-26

Afgelopen week was bij mij een super bak week! Ik stond hele middagen lang in de keuken om heerlijke dingen te bakken. De week begon ik met het maken van een échte Apfelstrudel, helaas was ik wel vergeten er ook échte vanille saus bij te maken… Maar toch was de smaak verrukkelijk!

apfelstrudel-2

Wat ik deze week ook nog gedaan heb, is nagedacht over of ik me zelf zal aanmelden voor het volgende seizoen van Heel Holland Bakt, mijn favoriete TV programma. Wat vinden jullie daarvan? Zal ik het proberen?

apfelstrudel-22

Wat heb je nodig?

  • 1 rol kant en klaar filodeeg (ongeveer 10 vellen)
  • 100 gram gesmolten boter (ongeveer)
  • 4 appels
  • 60 gram walnoten (in kleine stukjes)
  • 70 gram amandelschaafsel + extra
  • 70 gram rozijnen
  • 100 gram suiker
  • 100 gram paneermeel/broodkruimels
  • Eetlepel kaneel + snuf kruidnagel poeder + nootmuskaat

apfelstrudel-23

Bereiding:
Eerst gaan we de kleine voorbereidingen doen. Schil de appels en snijd ze in kleine plakjes. Voeg deze samen met de walnoten, amandelschaafsel, rozijnen, suiker, paneermeel/broodkruimels en een flinke eetlepel kaneel(+ andere kruiden) in een grote kom. Roer deze ingrediënten dan goed door elkaar.

apfelstrudel-24

Verwarm de over voor op 180 graden. Neem de filodeeg uit de koelkast en leg de vellen in de vorm van een rechthoek waarvan tenminste 1 zijde ongeveer 50 cm lang is, op een tafelkleed. Plak de op elkaar liggende vellen vast met gesmolten boter, dit doe je met behulp van een kwastje. Zorg dat je genoeg vellen op elkaar hebt liggen.

apfelstrudel-25

Leg op de kant van 50 cm de appelmix, laat een stuk aan de zijkanten vrij. Smeer het deeg in met boter. Rol het deeg op met behulp van het tafelkleed. Vouw de hoekjes naar binnen en smeer het weer in met boter. Til hem voorzichtig op een met bakpapier belegde bakplaat. Strooi er nog amandelschaafsel overheen en zet hem dan in de oven. Draai de temperatuur van de oven op 200 graden.

apfelstrudel-27

Bak hem ongeveer 30 minuten lang, waarbij je hem regelmatig in smeert met een beetje boter, zodat hij niet uitdroogt. Strooi een laagje poedersuiker er bovenop of eet de Apfelstrudel met vanillesaus, ijs en/of slagroom. Het heerlijkst als hij nog een beetje warm is.

apfelstrudel-26

2 thoughts on “Apfelstrudel 2

Geef een reactie

