Boterkoek

boterkoek-5

Afgelopen week was een goede vriend van mij hier in Duitsland jarig, Jonas. Jonas vraagt al sinds weken (misschien wel maanden) of ik voor hem is iets lekkers maak. Dus ik dacht dat ik maar iets lekkers voor hem kan bakken voor zijn verjaardag, maar wat? Aangezien ik en Jonas een tijd terug een grote discussie hadden over boter op brood (bah vies!), besloot ik om voor hem een echte Nederlandse boterkoek te maken! Mijn klasgenootjes vonden hem “mega lecker” en hebben allemaal om het recept gevraagd!

boterkoek-1

Wat heb je nodig? (voor een boterkoekvorm)

  • 250 gram bloem
  • 200 gram kristal suiker
  • Zakje vanillesuiker
  • 200 gram roomboter + extra
  • 2 eieren

boterkoek-2

Bereiding:
Verwarm de oven voor 180 graden. Vet de boterkoekvorm goed in met boter. Mix met een mixer de suiker samen met de boter goed door elkaar. Voeg hier 1 ei en een snufje zout aan toe. En vervolgens mix je de bloem erbij. Hierdoor ontstaat een redelijk stevig deeg.

boterkoek-4

Schep dit deeg over in de ingevette vorm en duw het plat aan met de bolle kant van een natte lepel. Klop het laatste ei in een kommetje en bestrijk hiermee de taart. Kras er met een vork de bekende ruit van een boterkoek in. Zet hem in het midden van de oven en bak hem 25 tot 30 minuten goud bruin. Het lekkerst als hij nog een beetje smeuïg van binnen is.

boterkoek-5

Geef een reactie

