Appel Bollen Taart

Appel Bollen taart 9

Terwijl ik dit aan het typen ben, ben ik onderweg van Nederland naar Duitsland! Een nieuwe laptop hebben is toch wel heeeeel erg handig hoor! Dan hoef ik me tenminste niet zo lang te vervelen in de auto, hihi.

Appel Bollen Taart 1

Maar goed, ik typ dit natuurlijk niet zo maar, want ik wil met jullie een super bijzondere taart delen! Deze Appel Bollen Taart stond al ongeveer 3 jaar op mijn “to bake-lijstje” en nu heb ik hem dan eindelijk gebakken! Mijn buurtjes in Duitsland kwamen op visite, en bij onze familie is gebak dan natuurlijk de traditie. Deze Appel Bollen Taart bestaat uit een bodem met gevulde appels omringt met vanille pudding. Gewoon yammie!

Appel Bollen Taart 2

Wat heb je nodig?

Voor het Deeg

  • 150 gr koude boter (+extra)
  • 100 gr suiker
  • Halve tlp bakpoeder
  • 1 ei
  • 220 gr bloem

Voor de Appels

  • 7/8 kleine appels
  • Citroensap
  • 200 gram amandelspijs
  • Kaneel
  • 4 gebroken kaneelstokjes (7/8 halve)

Voor de Pudding

  • 500 gr slagroom
  • 250 ml melk
  • 100 gr suiker
  • 1 zakje vanillepudding
  • 1 zakje vanillesauspoeder
  • 25 gram amandelschaafsel

Appel Bollen Taart 4

Bereiding:
Mix alle ingrediënten voor het deeg met deeghaken (of met de hand) goed door elkaar. Pak het in met plastikfolie en laat voor ongeveer 30 minuten in de koelkast liggen. Ondertussen schil je de appels (eventueel zo in een spiraalvorm zoals ik dat gedaan heb, en anders helemaal). Haal met een appelboor de binnenkant van de appels eruit. Besprenkel de buitenkant van de appels met een beetje citroensap, zodat ze niet verkleuren. Meng de amandelspijs met lekker veel kaneel en vul hiermee de appels. Steek in iedere appel een helft van het kaneelstokje als steeltje.

Appel Bollen Taart 3

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de springvorm(26-28 cm) in met wat boter. Druk hier voorzichtig het deeg in uit, zodat het overal even dik is. Leg er een bakpapier in en vul het met blindbakbonen/gedroogde bonen. Zet dit in de oven voor 10/15 minuten.

Appel Bollen Taart 5

Ondertussen voor de pudding: slagroom, 150 ml melk en de suiker in een pannetje aan de kook brengen. De rest van de melk samen met de vanillepudding en sauspoeder mengen door te roeren. Dit giet je langzaam bij het kokende mengsel. Blijf roeren. Als het begint te koken, haal je het pannetje van het vuur. Roer af en toe door, zodat er geen velletje boven op komt te liggen.

Appel Bollen Taart 6

Als het deeg lang genoeg in de oven heeft gestaan, haal je hem eruit, zet ondertussen even op een onderzetter. Haal de bonen en het bakpapier eraf. Giet de pudding in het deeg. Zet de appels in de pudding, 1 in het midden de rest in een rondje eromheen. Strooi het amandelschaafsel over de taart, en bak hem in het midden van de oven 50-60 minuten lang. Laat de taart volledig afkoelen, eventueel in de koelkast. Strooi er wat poedersuiker overheen. En laten we dan maar lekker proosten op mijn nieuwe laptop!

Appel Bollen Taart 7

 

11 thoughts on “Appel Bollen Taart

    1. Uhm zo een echte vervanging voor amandelspijs weet ik niet, maar je zou misschien de appels kunnen vullen met de “pudding”, of eventueel opvullen met rozijntjes en kaneel. Ga je hem proberen te bakken?? 😀

Geef een reactie

