Bramen Perziken Galette

bpg5

Nou hoor, de eerst week op de universiteit zit er alweer bijna op! Er zijn erg veel momenten waarop ik me een kleine brugpieper voel. Soms moet ik leraren vragen of ze mij de weg kunnen vertellen. En andere keren lopen ik met mijn handen vol boeken omdat het anders niet in mijn tas past. Maar goed, ondanks dat het allemaal nog wennen is, is het tot nu toe ook heel gezellig! Wat ook gezellig was, was de laatste week bij mijn ouders in Duitsland. Toen had ik bramen geplukt en daarvan deze Bramen Perzik Galette gemaakt, yummiee!!!

bpg1

Wat heb je nodig?
• 160 gram bloem
• 1 el suiker
• Snuf zout
• 115 gram boter
• 70 gram koud water
• 385 gram perziken (uit blik)
• 200 gram bramen
• 2 el honing
• 1 tl kaneel
• 1/2 tl vanille extract
• 2 el gemalen amandelen
• Rietsuiker
• Amandelschaafsel

bpg2

Bereiding:
We gaan beginnen met het deeg. Mix hiervoor de bloem, suiker en zout in een ruime kom. Snijd de boter in kleine stukjes en voeg toe aan de bloem. Kneed dit met de hand. Voeg beetje bij beetje het koude water toe, tot zich een goeie bal vormt. Verpak deze bal in plastikfolie en leg in de koelkast.

bpg3

Ondertussen laat je de perziken met behulp van een vergiet uitlekken. Snijd deze vervolgens in schijfjes en stop in een mengkom. Voeg de bramen, honing, kaneel en vanille extract hier aan toe en meng dit. Verwarm nu de oven op 175 graden. Leg een stuk bakpapier op een bakplaat.

bpg4

Druk het deeg met je handen (of gebruik een roller) tot een ronde schijf, net zoals een pizza. Verdeel hierover de gemalen amandelen, waarbij je ongeveer 3 cm van de rand af blijft. Schep het fruit boven op de amandelen, probeer zo min mogelijk vocht mee te pakken. Vouw de randen van het deeg over het fruit heen. Maak de randen vochtig met een beetje water en strooi hier de rietsuiker overheen. Strooi ook de amandelschaafsel erover. Bak in de oven voor ongeveer 1 uur, zodat het fruit lekker zacht wordt. Laat minstens 15 minuten afkoelen daarna, en Enjoy!!

bpg6

4 thoughts on “Bramen Perziken Galette

Geef een reactie

