Kweeperen Taart

kweeperen6

Afgelopen weekend ben ik weer een tijdje in Duitsland geweest bij mijn ouders, het is toch altijd zo lekker ontspannen daar! Dit keer had mijn moeder zelfs een kleine verrassing voor me, kweeperen van ome Chiel! Nog nooit eerder had ik een kweepeer gezien, dus daar moest en zou ik iets lekkers mee bakken. En ik moet zeggen: Missie voltooid! Deze kweeperen kruimeltaart met een laagje pudding, zou ik nog wel eens willen bakken.

P.S. Doe je al mee aan mijn winactie??

kweeperen2

Wat heb je nodig?
• 1,5 kg kweeperen
• 25 gram gember
• 2 kaneelstaafjes
• 75 gr + 100 gr + 50 gr suiker
• 175 gram koude boter + extra
• 250 gram bloem
• 85 gram vermalen amandelen
• Melk
• 2 eigelen
• 250 gram kwark
• 1 zakje vanille-puddingpoeder
• Poedersuiker

kweeperen3

Bereiding:

Schil de kweeperen met een scherp mes en haal het klokhuis eruit. Snijd de kweeperen in plakjes en doe deze in een ruime pan. Schil de gember en snijd deze in kleine stukjes, voeg deze samen met de kaneelstaafjes en 75 gram suiker aan de kweeperen toe. Zorg dat er een klein(!) bodempje met water in de pan zit en breng dan aan de kook. Laat onder af en toe roeren minstens 15 minuten pruttelen.

kweeperen4

Verwarm de oven voor op 200 graden en vet de springvorm in met boter (25 cm). Mix de boter, bloem, amandelen en 100 gram suiker met deeghaken tot zich kruimels vormen, voeg eventueel een scheutje melk toe als het te droog is. Schep ongeveer 3/4 van het deeg in de vorm en druk deze aan zodat de bodem bedekt is en je een rand van ongeveer 3 cm hebt.

kweeperen1

Roer nu de 2 eigelen, kwark, 50 gram suiker, vanille-puddingpoeder en een scheutje melk met een lepel door elkaar. Giet in de vorm en strijk de bovenkant glad. Giet eventueel de kweeperenmoes af als hij te nat is en haal de kaneelstokjes eruit, schep dan de kweeperen met een lepel hoopje voor hoopje op de pudding. De overige kruimels hierboven op verdelen. Bak in het midden van de oven ongeveer 50 tot 60 minuten goudbruin. Laat afkoelen in de koelkast en bestrooi voor serveren met poedersuiker.

kweeperen5

3 thoughts on “Kweeperen Taart

Geef een reactie

