Feeststol

stol 2

Jullie weten ondertussen allemaal wel dat ik een enorme fan ben van Heel Holland Bakt! Ik heb tot nu toe nog nooit een seizoen of aflevering gemist, mijn droom is toch wel om er zelf aan mee te doen. Die kans dat ik ooit Heel Holland Bakt win is misschien niet zo groot… Maar ik heb al wel een Heel Holland Bakt Schort gewonnen!!

stol 1

Ook op Instagram volg ik natuurlijk HHB om niks te hoeven missen. Natuurlijk zet ik zelf ook mijn goed gelukte baksels vaak op Instagram. Met deze lekkere stol heb ik een schort gewonnen! Toen ik dat zag deed ik een echt vreugde dansje en mijn dag was weer goed!

stol 3

Wat heb je nodig?

  • 350 g meel voor witbrood (+ extra)
  • 1 zakje gedroogde gist
  • 1 citroen  (schil)
  • 3 el lichtbruine basterdsuiker
  • Zout
  • 1 el koekkruiden
  • 3 eieren
  • 150 g boter + extra voor bestrijken
  • 160 ml volle melk
  • 150 g rozijnen
  • 125 g krenten
  • 125 g hazelnoten (blank en/of met vel)
  • 150 g amandelen (blank en/of met vel)
  • 100 g pecannoten
  • 250 g amandelspijs
  • Geschaafde amandelen
  • Poedersuiker

stol 4

Bereiding:
Doe de meel, citroenrasp, gist, basterdsuiker, een grote snuf zout en de koekkruiden in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden. Klop de eieren los en giet de helft in het midden. Smelt de 150 g boter, roer de volle melk hier door. Schenk het mengsel bij de eieren in het kuiltje. Meng alles tot een mooi deeg en laat vervolgens 15 minuten rusten.

stol 5

Kneed het deeg nu in 10 minuten soepel en elastisch. Maak er een bal van en leg deze in de grote kom, dek af met plasticfolie. Laat het deeg rijzen op een warme plek tot hij zich heeft verdubbeld. Wel ondertussen de rozijnen en krenten 15 minuten in water dat gekookt heeft. Laat uitlekken en dep droog. Hak ook de noten in kleinere stukjes, gooi het kruim weg. Klop ook het amandelspijs met het resterende losgeklopte ei los (giet niet alles meteen erbij, maar wanneer je het kan vervormen is het goed).

stol 6

Leg een vel bakpapier op een bakplaat, hierop ga je het brood maken. Duw het deeg uit tot een dikke lap. Verdeel de rozijnen, krenten en noten erover en rol het deeg op en kneed de ingrediënten goed door het deeg. Vorm een ovaal, plat brood. Maak 1 helft in de lengte platter. Maak een rol van het amandelspijs en leg deze iets over de helft van het midden van de platte kant. Vouw de dikke kant over de spijs heen. Leg een theedoek over de stol en laat nog 1 uur rijzen.

stol 7

Verwarm de oven op 200 graden. Smelt ongeveer 2 el boter in een pannetje en bestrijk dit over het brood. Strooi amandelschaafsel over de bovenkant. Bak in het midden van de oven ongeveer 30-40 minuten goud bruin. Laat afkoelen in de oven met de deur open en oven uit. Bestrooi voor serveren met poedersuiker.

stol 8

2 thoughts on “Feeststol

Geef een reactie

