Kaneelbrood

kaneeltaart-14

Een tijdje terug vroeg een tante van mij of ik al een paastaart bedacht had. Nee, dat heb ik nog niet. Ik kan natuurlijk niet aankomen met het zelfde idee als vorig jaar. Toch begon ik met denken wat ik dit jaar voor lekkers zal maken met Pasen. Toen ik me ineens bedacht, een heerlijk brood voor bij het paasontbijt is natuurlijk zalig. Ik ben ook een echt een persoon die zich dagen van te voren, of zelfs weken, al verheugd op feestdagen. Dus ook vandaag had ik voor mijn ouders en zusje een klein “paasontbijtje” gemaakt. Ik had het lekker gezellig gemaakt met natuurlijke echte chocolade eitjes en gekookte eieren. Maar het beste wat op tafel stond was dit kaneel brood! Ook wel Zimtschnecken-Kuchen genoemd.

kaneeltaart-2

Wat heb je nodig?

Voor het deeg

  • 225 gram melk
  • 65 gram boter
  • 325 gram bloem
  • 100 gram volkoren/spelt bloem (eventueel ook te vervangen door 100 gram gewone bloem)
  • 70 gram suiker + 1 theelepel
  • Snuf zout
  • Snuf kaneel/ nootmuskaat/ kruidnagel/ gemberpoeder
  • 20 gram verse gist
  • 1 ei

kaneeltaart-3

Voor ertussen

  • 70 gram boter
  • 60 gram suiker (eventueel meer voor echte zoetekauwen)
  • 3 theelepels kaneel (kan ook meer)
  • Snufje zout

kaneeltaart-4

Verder nog

  • boter voor invetten
  • bloem voor het uitrollen
  • 1 ei
  • 1 eetlepel  bruine suiker

kaneeltaart-5

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 30 graden, 30 graden ja! Verwarm nu in een klein pannetje de melk samen met de boter. Zorg ervoor dat de boter smelt, maar de melk niet gaat koken. Laat dit afkoelen op lichaamstemperatuur. Doe in een meng kom de beide soorten bloem, suiker, zout en kruiden.

kaneeltaart-6

Doe in een klein kommetje de verse gist samen met één theelepel suiker. Roer dit net zo lang door zodat het vloeibaar wordt.  Giet dit bij de droge ingrediënten samen met het ei en het melkmengsel. Mix het met deeghaken totdat zich een bol vormt. Vet een vorm in met wat olie die in de oven kan. Leg hier het deeg in. Sluit af met huishoudsfolie en zet hem voor 30 minuten in de voorverwarmde oven, de oven mag nu uitgedraaid worden.

kaneeltaart-7

Terwijl het deeg in de oven staat te rijzen maken we het botermengsel voor ertussen. Hiervoor doe je de boter in een kommetje, laat hem in ongeveer 10 seconde zacht worden in de magnetron, probeer hem niet te laten smelten. Voeg hier de suiker, kaneel en zout aan toe, roer het net zo lang door met een lepel tot dat alles goed vermengt is. Vet ook alvast met boter een bakblik van ongeveer 24 cm in.

kaneeltaart-8

Nu is het tijd om het deeg uit te rollen. Strooi hiervoor wat bloem op het aanrecht/tafel. Rol een vierkant van ongeveer 35×25 cm. Smeer hier het botermengsel over uit. Snij in 7 lappen, deze rol je vervolgens op en leg je in de bakvorm, net niet tegen elkaar aan. Leg een vochtige theedoek eroverheen en laat het een nacht verder rijzen op een koudere plek, kelder of koelkast.

kaneeltaart-9

De volgende ochtend weer in de oven op 30 graden warm laten worden en verder rijzen voor ongeveer 30 minuutjes. Daarna uit de oven halen, en de oven verder op 200 graden voorverwarmen. Besmeer het brood met een opgeklopt ei. Strooi hier een eetlepel bruine suiker over. Verder bakken in de oven voor ongeveer 20-25 minuten. Laat afkoelen op een rooster. Nou kun je gaan beginnen aan een heerlijk paasontbijtje.

kaneeltaart-11

kaneeltaart-12

kaneeltaart-13


14 reacties op ‘Kaneelbrood

    1. Dat hadden we ook bedacht toen we hem aan het oppeuzelen waren, of kleine stukjes noten zoals amandelen en hazelnoten lijken me ook heerlijk! Misschien ga ik die combi ook wel eens proberen ja 🙂

Plaats een reactie