Pompoen Muffins

pm1

Nu halloween weer voorbij is, mogen alle sierpompoenen opgegeten worden! En hoe kan dat beter dan ermee te bakken? Natuurlijk is een simpel pompoen soepje ook lekker, maar de smaak in een cakeje of taart is onbeschrijfelijk. Vorig jaar had ik al een pompoentaart gemaakt, dus nu was ik opzoek gegaan naar iets anders, deze muffins kwamen eruit! En gelukkig voor mij, aangezien ik er meteen 3 op at toen ze klaar waren, zijn ze ook nog eens gezond! Win Win!

pm2

Wat heb je nodig?

  • 1 kleine pompoen (ongeveer 1 kilo)
  • 6 el honing
  • 3 el kaneelpoeder
  • 100 gram amandelmeel
  • 100 gram bloem
  • 3 tl bakpoeder
  • ½ tl gemberpoeder
  • ½ tl zout
  • ½ tl speculaaskruiden
  • 1 el chiazaad
  • 1 el kokosrasp
  • 3 eieren
  • 2 el zonnebloemolie
  • 50 gram pecannoten
  • 150 gram roomkaas

pm3

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Nu komt het moeilijkste gedeelte…. De pompoen snijden! Snijd hem een keer door de helft en haal het vruchtvlees met een lepel eruit. Snijd/hak de rest van de pompoen in kleinere stukken en leg deze op een bakplaat met bakpapier. Verdeel 1 eetlepel honing en 1 eetlepel kaneel over de pompoen stukjes en bak ze in de oven voor ongeveer 25 minuten.

pm5

Doe ondertussen de amandelmeel, bloem, bakpoeder, gemberpoeder, zout, speculaaskruiden en 1 eetlepel kaneel, chiazaad en kokosrasp in een ruime kom. Roer dit kort door elkaar. Wanneer de pompoen klaar is, en een beetje afgekoeld, snijd je de schil er van af. Stop het vruchtvlees in een kom en pureer dit met een staafmixer fijn.

pm6

Voeg ongeveer 250 gram pompoenpuree, 3 eieren, 2 eetlepels zonnebloemolie en 4 eetlepels honing toe aan de droge ingrediënten en pureer verder met de staafmixer. Roer de in stukjes gehakte pecan noten erdoor en schep over in 12  muffinvormpjes. Bak in ca. 25 minuten gaar in het midden van de oven. Laat daarna afkoelen.

pm8

Maak ondertussen de crème van 150 gram roomkaas, 1 eetlepel kaneel, 1 eetlepel honing en pompoen puree naar smaak (ik gebruikte 200 gram). Laat deze eventjes in de koelkast rusten. Smeer of spuit de crème vervolgens op de muffins. En de hemelse pompoen muffins zijn klaar om opgegeten te worden!

pm9


14 reacties op ‘Pompoen Muffins

  1. Dat klinkt als een heerlijk recept! Ik heb zelf nog nooit pompoen in de oven gedaan voordat ik het in een taart/cake gebruik. Ik snij de pompoen in stukjes en kook het gaar, dan even met de pureestamper er op en klaar is je puree! Behoudt het meer smaak als je het bereidt in de oven?

    1. Bij het recept van mijn pompoentaart had ik het ook eerst gekookt in plaats van eerst in de oven. Maar ik denk dat je opzich het zelfde resultaat wel hebt. In de oven zal de smaak misschien nog net iets krachtiger zijn ja!

Plaats een reactie