Vegan Cheesecake

vc9

Sinds de laatste keer dat ik iets op mijn blog gezet heb, is er weer veel gebeurt! Ik heb erg veel moeten leren voor school, maar daar zijn we gelukkig alweer bijna klaar mee. Na mijn toetsen ben ik dan ook meteen met een vriendin in Barcelona geweest, waar we heerlijk ontspannen hebben en lekker bijgekleurd zijn. Gelukkig mag ik weer snel bijkleuren, want over een week vlieg ik weer naar Rome met school! Niet te beschrijven hoeveel zin ik daarin heb! Ook is er nog iets leuks gebeurt wat betreft mijn blog. Ik kwam weer op Culy terecht! En ik ben uitgenodigd voor de Nom Nom Nom Tag door Annemieke van eethetbeter.

vc10

De nom nom nom tag is een vragenlijst over eten, die op Internet circuleert. Het doel van dergelijke vragenlijsten is –behalve dan dat het gewoon leuk is- dat je de persoon achter de blog iets beter leert kennen. Deze tag is in februari bedacht door Team Confetti en is reeds ingevuld door vele foodbloggers. Dus bij deze: mijn antwoorden op de vragen!

vc

Wat vind jij lekker wat verder iedereen vies vindt (en andersom?)?
Ik vind het zelf niet zo gek, maar klasgenootjes kijken me altijd raar aan als ik bleekselderij eet op school, heeerlijk vind ik dat! Maar wat ik dan weer helemaal niet lust, is aardappelpuree, vreemd maar toch waar.

Wat kook je het liefst (en veel te vaak) ?
Als ik al kook, aangezien mijn mama dat altijd heel lief voor ons doet, maak ik het liefste noedelssalade. Simpele salade, maar toch heerlijk met volkoren noedels en gebakken stukjes kip of tonijn.

In welk restaurant zou het liefst elke dag eten?
In mijn stad hier is er een heel klein, knus huisrestaurantje genaamd Schwarz Brenner. Het eten dat ze daar maken is onwaarschijnlijk lekker en erg origineel.

vc2

Als er een broodje naar je vernoemd zou worden, wat zou er dan op zitten en hoe zou het heten?
Dat is hoe dan ook een speltbroodje met een laagje kruidenboter, een dikke laag avocado, gerookte zalm en een gekookt eitje. Een beetje zout en peper erover en ik ben de rest van de dag tevreden! Laat ik het broodje voor de gijn maar Nono’s Broodje noemen.

Deel een handige kooktip:
Champignons kun je gelijkmatig in plakjes snijden met een eiersnijder, ideaal!

Wat staat er nog op je food baking bucket list?
Ik heb serieus in mijn agenda een heel lang lijstje staan met alles wat ik nog wil bakken. Maar ik heb altijd al een erg bijzondere appeltaart willen bakken die in een van mijn kookboekjes staat. Wie weet komt hij binnenkort wel op mijn blog!

vc3

Zelf koken/ eten bestellen/ buiten de deur eten
Doe mij dan maar buiten de deur eten! Ik hou ervan als ik verrast word!

Ben je ergens allergisch voor?
Ik ben voor niets echt allergisch, ik kan alleen niet zo goed tegen lactose en suikers. Maar dat weerhoudt mij er niet van om het niet te eten!

Wat is je food obsessie van de afgelopen tijd/weken/dagen?
Sowieso avocado! Dit eet ik dan ook bijna dagelijks, yammiee.

Wat is je favoriete toetje?
Ik vind het heerlijk om lekkere besjes of vruchtjes te eten na de maaltijd, maar dat noem ik niet echt een toetje. Als lievelingstoetje zou ik dan toch wel voor Ben&Jerry ijs kiezen, of een heerlijke Tiramisu-achtig-iets.

vc4

Ik geef de nom nom nom tag door aan…
Judith van Jude’s Diner
Lian van Cakeje Van Eigen Deeg
Marcella van Ik bak er iets van

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden op deze vragen!

En dan nu door met mijn Cheesecake. Ik had een keertje zin om totaal iets anders te maken dan een ongezonde suiker bom. Dus koos ik voor deze vegane Cheesecake zonder cheese.  Voor de zomer kan het natuurlijk helemaal geen kwaad om een beetje gezonder te leven!

vc5

Wat heb je nodig?

Voor de bodem:

  • 60 gram Walnoten
  • 70 gram Amandelen
  • 40 gram Kokosrasp
  • 20 Dadels (200 gram)

Voor de “Cheese”:

  • 260 gram Cashewnoten (minstens 4 uur lang geweekt in water)
  • 80 ml Agave siroop (of honing)
  • 80 ml Kokosolie (gesmolten)
  • Sap van een citroen
  • Tlp vanille extract

vc6

Bereiding:
Wanneer je cashewnoten lang genoeg geweekt hebben, kun je beginnen met de bodem. Het is heel simpel, doe alle ingrediënten voor de bodem in een foodprocessor en mixen maar! Mix het zo lang door tot dat je nog steeds grove stukjes noten hebt, maar het toch goed aan elkaar blijft plakken. Zet dit even opzij.

vc8

Voor de cheese, stop je ook gewoon alles in een blender. Dit keer moet het een zo glad mogelijk mengsel worden, dus je moet redelijk lang mixen. Daarna ben je klaar om alles in de springvorm te doen.  Neem een kleinere springvorm, waarbij je op de bodem een stuk bakpapier legt.

vc9

Duw eerst met de bolle kant vaneen lepel het mengsel voor de bodem plat. Giet hier over heen het cashewnoten mengsel, strijk ook deze bovenkant glad indien nodig. Zet hem nu voor minstens 4 uur in de diepvries. Haal hem voor gebruik een half uur van te voren uit de diepvries en snijd hem in mooie stukken. Serveer met lekkere verse vruchten, aardbeien saus of stukjes noten.  En klaar is je cheesecake zonder cheese!

vc7


6 reacties op ‘Vegan Cheesecake

  1. Ha Noor! Weer zo’n leuk doorgeef-ding. Ik ga volgende week antwoord geven op de vragen. Leuk ook om jouw antwoorden te lezen, over sommigen moet ik echt nog wel even nadenken hoor!

    Groetjes Jude

Plaats een reactie